PRAGMATIC FUNCTIONS OF VERBAL COLLOCATIONS: A COMPARATIVE ANALYSIS IN ENGLISH AND UZBEK LITERARY TEXTS

Authors

  • Adxamova Shirin Farxodjon qizi Author

DOI:

https://doi.org/10.70728/conf.v2.i03.002

Keywords:

verbal collocations, pragmatic functions, contrastive analysis, English language, Uzbek language, literary discourse

Abstract

The present study investigates the pragmatic functions of verbal collocations in English and Uzbek literary discourse by means of a comparative linguistic analysis. Collocations of verbs, which are termed as combinations of verbs with the other elements like nouns or lexical items that have become customary, perform very important communication roles which are sometimes even more than their ways of expressing through literal meaning. The study brings to light the collateral roles that enlightened by the different sets of pragmatic mechanisms for collocational choices in literary language which is a point of interest to contrastive linguistics and translation studies

References

1. Austin, J.L. (1962) How to Do Things with Words. Oxford: Clarendon Press.

2. Муминова, Н. А. (2016). Применение тестовых заданий на уроках родного языка в начальных классах. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (5), 153-155.

3. Муминова, Н. А. (2018). Проблемная организация уроков родного языка началных классов. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (5), 68-69.

4. Муминова, Н. А. (2017). Дидактические игры, используемые для повышения эффективности уроков родного языка в 1 классах начального образования. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (4), 39-41.

5. Xakimova, M. (2024). РОЛЬ ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА ЛИНГВИСТИЧЕСКУЮ КОМПЕТЕНТНОСТЬ. Modern Science and Research, 3(7).

6. Xakimova, M. (2023). DEVELOPMENT OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG STUDENTS. Development of Pedagogical Technologies in Modern Sciences, 2 (12), 52–54.

7. Xusniddin o’g’li, X. S. (2024). ВАЖНОСТЬ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В ОБУЧЕНИИ РАЗГОВОРНОЙ РЕЧИ.

8. Xakimov, S. (2024). ВАЖНОСТЬ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В ОБУЧЕНИИ РАЗГОВОРНОЙ РЕЧИ. Modern Science and Research, 3(7).

9. Юсупходжаева, С. Т. (2020). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ БОЛЬНЫХ РЕВМАТОИДНЫМ АРТРИТОМ И МЕТОДЫ ИХ ПСИХОКОРРЕКЦИИ. In Global Science and Innovations 2020 (pp. 170-174).

10. Гафурова, С. Ш., & Юсупходжаева, С. Т. (2024). ТРЕВОЖНО-ФОБИЧЕСКИЕ РАССТРОЙСТВА ПРИ СИНДРОМЕ РАЗДРАЖЕННОГО КИШЕЧНИКА И ЭФФЕКТИВНОСТЬ ПСИХОТЕРАПИИ И ПСИХОФАРМАКОТЕРАПИИ ПРИ НИХ.

11. Багдасарова, Э. С., & Расулова, В. Б. (2019). Роль кетоза при алкогольной зависимости и эффективность препаратов при устранении алкоголизма. International Academy Journal Web of Scholar, 1(1 (31)), 31-35.

12. Alikulovna, R. O. (2022). WOMEN IN UZBEKISTAN-INTELLECTUAL OF GIRLS PROBLEMS OF CAPACITY INCREASE AND THE RESULTS IN THEIR SOLUTION (EXAMPLE OF SOUTHERN REGIONS). INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE & INTERDISCIPLINARY RESEARCH ISSN: 2277-3630 Impact factor: 8.036, 11(09), 15-19.

13. Rahmonkulova, O. A. (2021). THE ROLE OF EMBROIDERY IN THE DEVELOPMENT OF UZBEK FOLK ARTS. In НАУКА И ТЕХНИКА. МИРОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ. СОВРЕМЕННЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ В ПСИХОЛОГИИ И ПЕДАГОГИКЕ (pp. 20-26).

14. Gafurova, S. S. (2025). COMBINATION OF IRRITABLE BOWEL SYNDROME WITH ANXIETY PHOBIC SYNDROME DURING PREGNANCY AND THE EFFECTIVENESS OF MEDICAL PSYCHOLOGICAL SUPPORT IN IT. JOURNAL OF EDUCATION AND SCIENTIFIC MEDICINE, (5).

15. Firth, J.R. (1957) Papers in Linguistics 1934-1951. London: Oxford University Press.

16. Hoey, M. (2005) Lexical Priming: A New Theory of Words and Language. London: Routledge.

17. Hunston, S. and Francis, G. (2000) Pattern Grammar: A Corpus-driven Approach to the Lexical Grammar of English. Amsterdam: John Benjamins.

Downloads

Published

2025-10-30

How to Cite

PRAGMATIC FUNCTIONS OF VERBAL COLLOCATIONS: A COMPARATIVE ANALYSIS IN ENGLISH AND UZBEK LITERARY TEXTS. (2025). International Conference on Education and Innovation, 2(3), 6-11. https://doi.org/10.70728/conf.v2.i03.002