Vol. 2 No. 8 (2025): International Journal of Science and Technology
Articles

FORMATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PRIMARY STUDENTS – AS A CURRENT PEDAGOGICAL PROBLEM

Published 23-06-2025

Keywords

  • emotion, emotional intelligence, emotion management, emotional changes, self-awareness, ability to perceive emotions.

How to Cite

FORMATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PRIMARY STUDENTS – AS A CURRENT PEDAGOGICAL PROBLEM. (2025). INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE AND TECHNOLOGY, 2(8), 16-19. https://doi.org/10.70728/tech.v2.i08.007

Abstract

This article reflects on the importance of a separate upbringing and education so that the child can correctly understand his feelings from
an early age, the ability to self-awareness and control emotions is formed in the process of communication with parents and teachers in
the child, therefore, the formation of emotional intelligence in primary school students is relevant.

References

  1. Адамович, И. В. ”Характеристика уровней эмоциональ-
  2. ного интеллекта студентов-медиков.”Материалы кон-
  3. ференции студентов и молодых ученых, посвященной
  4. памяти профессора МВ Кораблева. 2013.
  5. Кэпэцынэ А. А. Понятие эмоционального интеллек-
  6. та //Единое образовательное пространство как фактор
  7. формирования и воспитания личности. – 2019. – С. 111-
  8. 116.
  9. Миронова Е. Особенности эмоционального интеллекта у
  10. лиц с разным типом акцентуации характера //Collegium
  11. linguisticum-2019. – 2019. – С. 123-123.
  12. Кислая М. А. Эмоциональный интеллект как фак-
  13. тор успешности в профессиональной деятельности
  14. //Информационно-образовательные и воспитательные
  15. стратегии в современной психологии и педагогике. –
  16. 2017. – С. 124.
  17. Куличенко Ю. Н., Королевская Е. М. Развитие эмоцио-
  18. нального интеллекта студентов-психологов при обуче-
  19. нии иностранному языку //Artium Magister. – 2022. – Т.
  20. 22. – №. 2. – С. 39-44.
  21. Хацкова, И. А. ”Эмоциональный интеллект: структура и
  22. содержание в различных теориях.”(2022).
  23. Бурдина Е. И. Эмоционалды интеллектіні зерттеудің
  24. әдіснамалық негіздері //Вестник. Серия «Психология».
  25. – 2020. – Т. 64. – №. 3. – С. 131-135.
  26. Nabiyeva A. ”Ўзбекистонда эмоционал интеллект-
  27. ни ривожлантириш усуллари”. – T.: ”Ўзбекистон
  28. таълими”нашриёти, 2021, 45-62 б
  29. Tursunov M. ”Бошланғич синфда эмоционал интеллект-
  30. ни ривожлантириш: миллий ва жаҳон тажрибалари”.
  31. – T.: ”Таълим ва ижтимоий тадқиқотлар”нашриёти,
  32. 2022, 78-93 б
  33. Халилов М. ”Ўзбекистонда таълим жараёнида эмоци-
  34. онал интеллектни ривожлантириш”. – T.: Ўзбекистон
  35. Республикаси Таълим вазирлиги нашриёти, 2020, 25-45
  36. б